Interview Loish
Wat is de grootste uitdaging bij het werken aan animatiefilms?
Animatie projecten zijn echt grote projecten waar heel veel tijd in gaat zitten. De grootste uitdaging is geld en tijd vinden om een animatieproject überhaupt te realiseren!
Waarom zijn er nauwelijks Nederlandse animatiefilms van langer dan een uur?
Voordat bepaalde producten gemaakt kunnen worden, moet daar sowieso een industrie voor zijn. Er moet vraag zijn naar het product, en er moeten bedrijven zijn die het kunnen leveren, die bovendien ook ervaring hebben. Beide zijn er niet echt in voldoende hoeveelheid hier in Nederland. Het is wel mogelijk om een feature te maken - kijk maar naar Trippel Trappel - maar dit is heel moeilijk en zeldzaam, en bestaat niet echt een vast traject voor. Hierdoor is het maken van een feature animatiefilm een groot risico dat veel bedrijven of overheidsinstanties liever niet aangaan.
Wat is uw mening over het culturele klimaat in Nederland?
Ik denk dat het begrip 'culturele klimaat' veel te breed is om daar een algemeen oordeel over te vellen.
Hoe gaat u te werk bij het scheppen van een nieuw personage?
Ik begin vaak met snelle schetsen en algemene ideeën, en werk daarna naar een meer gedetailleerd en unieke stijl/persoonlijkheid toe. Hoe langer ik aan de ontwikkeling van een personage werk, hoe meer het personage 'tot leven' komt!
Waar staat Trichrome voor?
Trichrome is een project dat kritiek levert op de reclamewereld en de manier waarop reclame een onlosmakelijk onderdeel wordt van ons bestaan.
Zie ook: Hisko Hulsing