Beeldcolumn
Wie herkent Venetië niet? Voor velen is het de mooiste stad van de wereld, met zijn gondels en prachtige gebouwen. Met zijn maskers en zijn schilderkunst. Is deze foto niet ook net een schilderij? Laat ik eerlijk zijn: ik heb deze afbeelding bewerkt met een of ander filter, zodat de foto tot een kunstwerk lijkt te worden.
De moderne fascinatie voor beeldmanipulatie is intrigerend. Is het werkelijk nodig om een zo prachtige stad als Venetië nog mooier te maken? Verdrinkt zo’n plaatje dan niet in onechtheid, net als de stad zelf soms schijnt te moeten verdrinken? Maar wat is eigenlijk onechtheid? Is alles wat door mensenhanden en mensengeesten is geschapen uiteindelijk niet artificieel? En is dat erg? Is er een graad van onechtheid, en zo ja: wie bepaalt die graad dan?
Strijden tegen beeldmanipulatie is zinloos. Je kunt je er beter aan overgeven en beelden manipuleren zoals iedereen doet. Dan ben je een kunstenaar in het rijk van gefotografeerde herinneringen van jezelf of je naasten.
Foto: Rozemarijn R.
Zie verder: http://www.barbarus.org/blog/tag/Beeldcolumns