Interview Frans Mensink
Welke kunstenaars hebben invloed uitgeoefend op uw beeldend werk?
Met name Milo Manara en Frank Frazetta. De eerste vanwege de vrijmoedige en wat dichterlijke manier van vertellen in zijn (vooral erotische) beeldverhalen, de tweede vanwege de dynamiek en intensiteit in zijn fantasy schilderijen.
Kunt u iets vertellen over uw loopbaan tot nu toe?
Ik ben in 1989 als autodidact per toeval in de reclamewereld terecht gekomen, terwijl ik eigenlijk rijksambtenaar leek te zullen blijven (douane en vervolgens voor korte tijd omzetbelasting). De reclame heb ik vervolgens als een manier gezien om mijn eigen werk ongestoord te kunnen ontwikkelen zonder de verplichtingen die een vaste baan met zich meebrengt omdat dat me te weinig speelruimte zou gaan bieden.
Naast illustratief reclametekenwerk voor vooral grotere bedrijven heb ik veel en langdurig voor tijdschriften gewerkt die vaak (maar niet altijd) mijn persoonlijke interesses behandelden zoals Heavy Metal en American Football.
Mijn werk bestond daar uit het maken van strips en editorial illustraties.
Op een gegeven moment ben ik vooral storyboards voor commercials gaan doen omdat dat eigenlijk strips zonder balloons zijn en ik altijd geïnteresseerd ben gebleven in het maken van verhalen. Daar vond ik een agent voor in Duitsland en dat maakte het vinden van werk makkelijker. De tussenpozen tussen het verder vrij hectische werk in opdracht gaven me de ruimte om gestaag aan mijn ontwikkeling te werken.
Dat storyboards inhoudelijk slechts beperkte vrijheid bieden aan de tekenaar was niet belangrijk want het ging mij om de ervaring, de gezichtsuitdrukkingen die ik kon inzetten, de filmische beeldtaal en de snelheid van tekenen die er voor nodig is.
Uiteindelijk, ook vanwege de manier waarop reclamebureaus probeerden de crisis het hoofd te bieden waardoor mijn vak lichtelijk leek te worden uitgehold, heb ik me in 2013 uit dat circuit teruggetrokken en leef nu van opdrachten van vooral buitenlandse particulieren en uitgevers. Waarom het vooral buitenlandse opdrachtgevers zijn weet ik eigenlijk niet. Misschien omdat daar het werken op afstand en digitaal meer geaccepteerd is dan in Nederland waar opdrachtgevers vaak verwachten dat ik ter plaatse kom. Dat laatste vind ik contraproductief omdat ik teveel tijd kwijt zou zijn met reizen als ik steeds naar het westen zou moeten vanuit Limburg.
U maakt afbeeldingen van mooie vrouwen. Wat is het moeilijkste aspect aan het tekenen of schilderen van vrouwen?
Mooie vrouwen zijn niet mijn enige maar zonder twijfel mijn meest favoriete onderwerp. Ik vond het nooit echt een bezwaar als er iets mislukte en dat hielp mij in de vooruitgang. Met andere onderwerpen was ik veel minder geduldig.
Het moeilijkste vond ik altijd om de diversiteit in expressie, lichaamstypen, poses en belichting recht te doen. Mijn uitgangspunt voor dat onderwerp was om zo breed mogelijk de schoonheid, elegantie en sensualiteit te tekenen en daar mijn eigen stijl in te vinden. Dat is gemakkelijker geschreven dan gedaan want vooral in de beginjaren had ik de neiging om steeds vergelijkbare vrouwen te tekenen die naar mijn eigen mening te weinig karakter en persoonlijkheid hadden.
Daar ben ik bewust mee aan de slag gegaan, mede door ook met modellen te gaan werken.
In de loop der jaren heb ik de vrijheid gevonden om dat te tekenen wat mij altijd al aansprak en intrigeerde en ik ben niet meer bezig met hoe ik iets moet tekenen maar eigenlijk vrijwel uitsluitend met welk verhaal (hoe klein en schijnbaar onbeduidend ook) ik wil vertellen. Dat wil niet zeggen dat dat altijd lukt want er mislukt nog voldoende en soms blijf ik ook lang hangen in details waar ik niet meteen uitkom maar over het algemeen lukt het me te tekenen wat ik wilde tekenen. Dat kan ik ook zonder model maar een goed model geeft toch vaak net even een tikje meer eigenheid aan een tekening.
Een ander moeilijk aspect is dat ik veel totaal andere ideeën krijg als ik aan iets zit te werken en daar de tijd dan voor moet vinden. Ik heb ongeveer 750 schetsen, uitgewerkte schetsen of zelfs verder gevorderde ideeën in mijn Work In Progress folder staan en dat worden er alleen maar meer zelfs als ik een hele serie weet af te maken.
Als tegenwicht voor de mooie vrouwen teken ik ook regelmatig juist het tegenovergestelde; draken, monsters en ruige krijgers. Dat zijn mijn heavy metal roots waarschijnlijk en dat moet ook gewoon vanwege de balans.
Welke materialen gebruikt u?
Ik teken digitaal met een (piep*bekend merk) tekentablet. Ik ben begonnen met aquarel en acryl en vervolgens overgegaan op airbrush maar voor reclamedoeleinden was dat erg onhandig. Door digitaal te werken omzeilde ik koeriers, scannen en omvangrijke kleur- of inhoudscorrecties. Het komt er uit zoals ik het er in stop. Dat scheelt dagen tijd en veel kosten. Afgezien daarvan ben ik rommelig van aard en door digitaal te werken ziet mijn werkkamer er niet al te post-apocalyptisch uit. Dat was vroeger wel anders.
Welke kunstenaars (elk genre) zouden beroemder moeten zijn?
Ik zou dat niet durven zeggen. Mij spreken heel veel verschillende dingen aan om heel uiteenlopende redenen en ik vind dat kunstenaars over het algemeen ondergewaardeerd worden. Ik weet niet of beroemdheid wenselijk is voor een kunstenaar. Er ligt toch een risico op de loer dat je gaat maken waar je fan base om roept of waar het aan gewend is maar ik ben niet beroemd dus ik gis maar wat.