Interview met Marco Klein Nijenhuis
Je bent striptekenaar. Kun je iets vertellen over je opleiding en loopbaan tot nu toe?
Vier jaar terug, in 2013, ben ik afgestudeerd aan de ArtEZ Zwolle, op de afdeling Stories & Design, in de richting van Comic Design. Mijn toelating aan de ArtEZ was een flinke verandering, daarvoor had ik namelijk een heel studietraject van Bouwkunde doorlopen. Tijdens die studie werd ik me bewust dat er mogelijkheden waren om meer met tekenen te kunnen doen en heb ik me voor een toelating bij een kunstacademie aangemeld, gericht op animatie. Na een tweetal afwijzingen heb ik gekozen om hbo-bouwkunde en daarbij ook de minor aan de Bouwkunstacademie van de ArtEZ in Arnhem te volgen. Na die studie, de crisis was begonnen en bij architectenbureaus was weinig werk, heb ik een toelating voor de ArtEZ in Zwolle gedaan en werd aangenomen. Daar heb ik, na een algemeen traject, gekozen voor comic design, hoewel animatie lonkte. Tijdens de opleiding heb ik veel geleerd en uitgeprobeerd en ben begonnen aan een afstudeerproject, een ‘lang’ stripverhaal (78 pagina’s). Na afgestudeerd te zijn was mijn afstudeerproject verre van afgerond, 10 pagina’s waren uitgewerkt en het verhaal was ruwweg geschetst. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om eerst dit verhaal uit te werken voordat ik verder kon. Voor mijn gevoel is mijn loopbaan tot mijn afstuderen een verlengd studietraject, waarin ik naast verschillende bijbanen, enkele tekenopdrachten en zelfstudie, de strip ‘De Perfecte Mens’ aan het uitwerken was. Tijdens het uitwerken heb ik verschillende uitgeverijen het werk toegestuurd en besproken maar er was niet voldoende interesse om het uit te geven. Nu geef ik de strip zelf uit heb dit jaar de eerste exemplaren laten drukken. Op dit moment werk ik aan nieuwe verhalen waarin ik ook aan het zoeken ben hoe ik mezelf verder wil ontwikkelen.
Hoe zou je de Nederlandse stripcultuur kenschetsen?
Zelf ben ik vooral bezig geweest met het werken aan De Perfecte Mens. Ik hoor wel dat de stripmarkt niet denderend is, maar voor mijn gevoel is de stripcultuur aan het groeien.
Welk aspect van strips maken spreekt je het meest aan?
Het tekenen.
Welke kunstenaars (elk genre) inspireren je?
Jean Giraud alias Moebius, Jiro Taniguchi, Jacques Tardi, Jean Dulieu, Tove Jansson, Osama Tezuka, de etsen van Rembrandt, werk van J.R.R Tolkien en Alexandre Dumas.
Kun je iets vertellen over de achtergrond van je strip 'De Perfecte Mens'?
Deze strip ben ik begonnen tijdens mijn studie en is mijn afstudeerproject geworden. Tijdens het afstuderen deed ik onderzoek naar verschillende stijlen en genres, zo heb ik ook deze strip daarin betrokken. De hoofdpersoon heb ik anders getekend dan de wereld om hem heen, een experiment dat ik goed vond werken. Voor dit verhaal moest ik namelijk de ‘perfecte’ mens tekenen, die zich afgestompt voelt van de wereld om hem heen. Het thema van onsterfelijkheid, de medische wetenschap, de perfectie van het lichaam dat niet veroudert waren een onderdeel voor het maken van dit verhaal. Daarnaast las ik tijdens mijn studie over de tragedie in ‘Over Poëzie’ van Aristoteles wat me ook beïnvloedde bij het maken van het stripverhaal, De Perfecte Mens. Het stripverhaal zelf gaat over een man met een lichaam dat niet veroudert en in die zin onsterfelijk is. De man, Eduard, die aan het begin van het verhaal 150 jaar oud is, raakt steeds meer afgestompt van de wereld om hem heen. Hij verliest zijn enige vriendin en vertrouwelinge van zijn geheim en daarmee ook zijn laatste binding met de wereld. Toch wordt hij weer teruggetrokken in de wereld want zijn gestorven vriendin heeft meer achtergelaten dan hij wist.
Zie ook: Interview-Aimee-de-Jongh